Targetowanie – dlaczego jest potrzebne?

2021.09.14

W kampaniach reklamowych jedną z kluczowych rzeczy, od których zależy sukces Twoich działań reklamowych jest dobre targetowanie. Zlecasz specjalistom przygotowanie kampanii reklamowej? Na pewno prędzej czy później usłyszysz takie określenia jak:  targetowanie, target group, grupa docelowa, geotargetowanie. Jeśli śledzisz branżę reklamową, nie jest to dla Ciebie żadna tajemnica, jednak jeśli nie masz czasu na zagłębianie się w marketingowe definicje, to ten artykuł jest dla Ciebie.

Czas czytania: 4 minuty

  1. Co to jest targetowanie?
  2. Dlaczego targetowanie jest potrzebne?
  3. Jakie są rodzaje targetowania?
  4. Na co zwrócić uwagę przy ustalaniu targetowania?

 

Co to jest targetowanie?

Targetowanie to selekcja konsumentów, której dokonuje marketer lub media planner podczas planowania kampanii promocyjnej. Ma to na celu określenie grupy docelowej, do której Twoja reklama trafi najcelniej i przyniesie Ci realny zwrot zainwestowanych pieniędzy. Targetować można szeroko, żeby trafić do jak największej liczby osób lub wąsko, jeśli Twoja reklama jest adresowana do ludzi, którzy np. reprezentują konkretne zawody, styl życia, mieszkają na określonym terenie, itd. Targetowanie stosuje się zarówno w mediach tradycyjnych jak radio, czy telewizja oraz przede wszystkim w internecie. Możliwości targetowania jest bardzo wiele i (o ile nie prowadzisz kampanii społecznej lub wyborczej) zalecam, by z targetowania korzystać jak najczęściej i testować różne jego warianty.

 

Dlaczego targetowanie jest potrzebne?

Z mojego doświadczenia wynika, że dobre targetowanie przynosi same profity! Należy jednak dobierać je umiejętnie, w oparciu nie tylko o własne pomysły, ale też o dokładną analizę branży, sytuacji na rynku i działań konkurencji. Jakie są korzyści ze stosowania targetowania?

  • duża skuteczność kampanii reklamowej, dobrze dobrana grupa docelowa zawsze „zareaguje” na komunikat reklamowy
  • niższe koszty kampanii, to również skutek „uboczny” dobrze wdrożonego targetowania – Twój budżet się nie przepala
  • trafianie z reklamą do osób, które realnie będą zainteresowane ofertą i np. dokonają zakupu
  • budowanie pozytywnego wizerunku i zwiększanie świadomości wśród klientów

Jakie są rodzaje targetowania?

W zależności od medium wyróżniamy następujące, najpopularniejsze opcje targetowania:

  • targetowanie demograficzne (na wiek, płeć, wykształcenie, język, itp.)
  • targetowanie behawioralne (segmentacja odbiorców według ich konkretnych zachowań, zainteresowań, np.: odwiedzonych stron internetowych, kilkniętych linków, dokonanych zakupów w sklepie online, itd.)
  • targetowanie kontekstowe (wyświetlanie reklamy w miejscu dopasowanym do jej treści, np. reklama pieluszek dla dzieci będzie wyświetlać się przy artykułach na temat higieny noworodka)
  • geotargetowanie (reklama wyświetla się osobom na konkretnym terenie, np. cała Polska, woj. śląskie, wybrane miasta, a nawet ulice + promień)
  • retargetowanie (ponowne wyświetlenie reklamy osobom, które już raz się z nią zetknęły, np. kliknęły w reklamę butów na Facebooku, przeszły na stronę sklepu online, ale nie dokonały zakupu)

Jest tego zdecydowanie więcej, w zależności od kanału, jaki wybierzemy. Każda z tych metod ma jeden cel: skutecznie dotrzeć do Twojej grupy docelowej.

 

Na co zwrócić uwagę przy ustalaniu targetowania?

Ustalając targetowanie warto pamiętać o tym, by być precyzyjnym w pewnych obszarach, jak np.: zasięg geograficzny kampanii i wiek, ale już nie przy określaniu stylu życia, zainteresowań. Nie wpadaj w pułapkę dosłowności! Jeśli reklamujemy np. kurs wizażu nie zamykajmy się tylko na grupę docelową, do której będą należeć młode dziewczyny, zainteresowane makijażem, kosmetykami, modą, życiem celebrytów. Kurs wizażu będzie bardzo interesujący dla kobiet 30+, które są na urlopie macierzyńskim, chcą wrócić do pracy, ale szukają innych możliwości rozwoju i chętnie zdobędą nowe kwalifikacje.

Korzystaj z dobrodziejstw targetowania do woli, eksperymentuj, twórz własne kombinacje, podsuwaj ciekawe skojarzenia osobie, która planuje kampanię dla Twojej firmy. Ty najlepiej znasz swój biznes i każda informacja od Ciebie jest cenna!

 

Autor: Dominika Ślęzak